Historia

Historia 1 Beskidzkiej Drużyny Harcerzy „SZARA”

im. Aleksego Dawidowskiego

Spotkaliśmy się 13 września 1981r. na małej polanie, w lasku w Komorowicach Krakowskich, dzielnicy Bielska-Białej by zawiązać nową drużynę. Była to wtedy 29 sth., jeszcze bez nazwy i imienia. Drużynowym został dh. Marian Antonik, a przybocznym dh. Piotr Pawełek. Było nas wtedy 15-stu.

W październiku rozpoczęliśmy kampanię”Bohater” i spośród kilku kandydatów wybraliśmy Alka Dawidowskiego.

Pierwszą z pośród kilku naszych harcówek było pomieszczenie w piwnicy szkoły podstawowej nr 29 stąd też nasz początkowy numer.

3 stycznia 1982 r. odbyło się pierwsze przyrzeczenie harcerskie i zamknięcie prób do drużyny.

Od kwietnia roku 1982 drużynowy Marian Antonik przygotowywał się do matury, dlatego spotykał się tylko jeden zastęp. Wtedy to chłopcy mówili, że mimo tak małej liczebności nie rozwiążemy drużyny, że po obozie letnim zrobimy nowy nabór. Nowy rok harcerski to czas nowych przygód, wrażeń, cierpień ale i czas nowych ludzi, nowych osiągnięć. W tym czasie wstąpiło do drużyny 8 nowych ludzi i było nas 23 harcerek i harcerzy.

W maju 1982 r. przedstawiciele naszej drużyny pojechali na rajd do Paczkowa. Była to jedyna grupa harcerzy z bielskiej chorągwi. Zajęli 1 miejsce w rajdzie i 3 miejsce w festiwalu piosenki autorskiej, która powstała w trakcie trwania rajdu, w niemal 0.5 godziny. Piosenka miała tytuł „Rajdowe bezdroża” autorstwa Mariana Antonika.

Tak wyglądały początki drużyny 29 „SZAREJ”. Przez następne lata braliśmy udział we wszystkich imprezach organizowanych przez beskidzki hufiec harcerzy i bielską chorągiew.

Latem 1983 r. drużyna wyjechała na pierwszy obóz wędrowny w Bieszczady.

Wrzesień 1983 r. nowy nabór do drużyny. Z pośród 28 nowych członków po okresie próbnym zostało znowu 8.

Podsumowując rok harcerski 1984-85 na obozie letnim w Świerkocinie, zdaliśmy sobie sprawę z tego iż, drużynowy wymagał od nas bardzo wiele. Niejednokrotnie przewyższało to nasze możliwości. Następstwem tego było nasze mistrzostwo harcerskie i zajmowanie wysokich miejsc na manewrach, biegach, rajdach. Do 1987 r. 29 „SZARA” była uważana za jedną z najprężniejszych drużyn w Chorągwi bielskiej ZHP.

W 13 dzień września 1986r. odbyła się bardzo ważna dla nas impreza czyli 5 lat 29 BDH „SZAREJ”. Był uroczysty apel, bal i 3 dniowy biwak.

Wraz z kilkoma drużynami w 1989 r. przeszliśmy do szeregów nowo powstałego Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. Rok 1989 jest okresem transformacji hufca bielskiego. Powstaje nowa numeracja drużyn. 29 BDH „SZARA” zmienia numer na 1 BDH „SZARA”. W ZHR wyszedł zakaz istnienia drużyn koedukacyjnych co przyczyniło się do odejścia z drużyn wielu harcerzy.

W 1991 r. drużynowym nadal zostaje Marian Antonik, a przybocznymi Darek Szlęzak i Marcin Chrobak. Po akcji letniej w 1992r. drużynowym zostaje dh. pwd. Marcin Chrobak. Zostają zmienione obrzędy, zwyczaje oraz w pewnym stopniu barwy. Po dwóch latach prowadzenia drużyny Marcin Ch. przekazuje drużynę Bartłomiejowi Wątrobie, który przekazuje ją po dwuletniej kadencji Jurandowi Szwedzie. Ten zaś drużynowy przekazuje ją w 1997r. na obozie letnim w Tocznejbieli koło Pułtuska dh. Patrykowi Polańskiemu, który prowadzi drużynę do maja 2001 roku.

W 1998r. odbyło się zimowisko w schronisku na Krawców Wierch w Beskidzie Żywiecki, zaś obóz letni zorganizowaliśmy w Kunkowej koło Nowego Sącza, był to obóz całego hufca bielskiego.

W czerwcu 1999 roku drużyna pojechała na mistrzostwa piłki nożnej ZHR (Wołczyn Cup ’99), wielkie zdziwienie i podziw rysowało się na twarzach naszych harcerzy gdy do Bielska przywieźliśmy puchar Mistrzów Piłki Nożnej ZHR ’99.

W sierpniu 1999 roku odbył się obóz wędrowny który, był podzielony na trzy połączone ze sobą wyjazdy. Na pierwszym wyjeździe przeszliśmy ze Zwardonia do Bielska (około 70km po górach). Drugi wyjazd przeniósł nas w czasy średniowiecza, a to dlatego bo wędrowaliśmy po Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Przeszliśmy z Podzamcza do Mirowa przez Podlesice (czerwonym szlakiem). Trzeci natomiast wyjazd spędziliśmy nad jeziorem w Łochowicach 60km od Zielonej Góry.

Rok 2000 okazał się dla drużyny bardzo dobrym rokiem. Już na samym początku pojechaliśmy na fajne zimowisko do Chatki Puchatki na górze Prusów koło Milówki. Następnie w maju byliśmy na biwaku w Mirowie na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Jak co roku to bywa cała nasza drużyna wybrała się na obóz nad j. Trzemeszno koło wioski Męcikał w woj. Pomorskim, był to obóz hufca bielskiego. Na tym to obozie zastęp Marines z Jedynki zdobył 1 miejsce w dwudniowej olimpiadzie sportowej. Następnie jak co roku i w tym odbyła się wigilia drużyny na Stefance (Kozia Góra).

Rok 2001 zaczęliśmy od zimowiska w miejscowości Rzyki koło Andrychowa. Na zimowisku niestety nie mieliśmy ani deka śniegu, ale w pewnym stopniu rekompensowały nam to inne atrakcje takie jak basen, sala gimnastyczna, sala video i wycieczka w góry. Ogólnie na zimowisku było super mimo braku białego puchu. Następną bardzo ważną rzeczą o której należy wspomnieć było przekazanie drużyny na biwaku, który odbył się 29.04.2001 do 1.05.2001. W nocy o godzinie pierwszej z minutami odbyło się uroczyste ognisko i przekazanie funkcji drużynowego na szczycie Koziej Góry. Nowym drużynowym został pwd. Krzysztof Łysoń HO.

1 BDH „SZARA” obecnie prężnie działa i rozwija się coraz bardziej. Jest to najstarsza drużyna hufca bielskiego, obecnie ma 35 lat.

Przez te ostatnie 35 lat drużyna przechodziła przeróżne zmiany. W drużynie wychowało się około 1500 harcerzy i kilkudziesięciu instruktorów.